شیمی نو

ساخت وبلاگ

گرمکن آب استخر دستگاهی  است که از مقدار کمی انرژی برای انتقال گرما از مکانی به مکان دیگر استفاده می کند. گرمکن های حرارتی که برای گرم کردن استخرها استفاده می شوند، گرما را از فضای باز به آب منتقل می کنند. از آنجایی که آنها از گرمایی استفاده می کنند که از قبل در دسترس است و فقط آن را از مکانی به مکان دیگر منتقل می کنند، بنابراین برق زیادی مصرف نمی کنند.

عملکرد گرمکن آب استخر

همانطور که آب استخر از طریق گرمکن آب استخر به گردش در می آید، از فیلتر و بخاری پمپ حرارتی عبور می کند. گرمکن پمپ حرارتی دارای یک فن است که هوای بیرون را می کشد و آن را روی کویل اواپراتور هدایت می کند. مبرد مایع درون کویل اواپراتور گرمای هوای بیرون را جذب کرده و به گاز تبدیل می شود. سپس گاز گرم موجود در کویل از کمپرسور عبور می کند.

کندانسور گرما را از گاز داغ به آب استخر خنک در گردش منتقل می کند. سپس آب گرم شده به استخر باز می گردد. گاز داغ با عبور از سیم پیچ کندانسور به حالت مایع برمی گردد و به اواپراتور باز می گردد، جایی که کل فرآیند دوباره آغاز می شود.

گرمکن آب استخر تا زمانی که دمای بیرون از محدوده 45 درجه فارنهایت تا 50 درجه فارنهایت بالاتر باشد، کارآمد هستند. هرچه هوای بیرون خنک ‌تر باشد، کارایی کمتری دارند و در نتیجه انرژی بالاتری مصرف می کنند. با این حال، از آنجایی که اکثر مردم در هوای گرم و معتدل از استخرهای روباز استفاده می کنند معمولاً مشکلی ایجاد نمی شود.

انواع گرمکن آب استخر

گرمکن گازی

گرمکن گازی آب استخر در دو مدل گاز طبیعی یا پروپان عرضه می شود که هم برای استخرهای بیرون از خانه و هم برای استخرهای داخلی موجود است. گرمکن های استخر گازی در انواع الکترونیکی یا میلی ولتی (پایلوت ایستاده) عرضه می شوند.

مدل های میلی ولت یک فناوری سنتی هستند که از چراغ پیلوت دائمی استفاده می کنند که کارایی کمی نسبت به نسخه الکترونیکی دارد، اما نیازی به خدمات الکتریکی ندارد. نسخه‌ های الکترونیکی مانند دیگ‌ های گاز مدرن دارای جرقه الکترونیکی و کنترل‌های میکرو پردازنده هستند که با فشار دادن یک دکمه به شما امکان کنترل کامل دمای استخر را می‌دهند.

مزایا و معایب گرمکن آب استخر گازی

  • به سرعت گرما تولید می کند.
  • خرید آن مقرون به صرفه است.
  • بسته به قیمت پروپان یا گاز در منطقه شما، که بر اساس تعدادی از عوامل مانند فصل و تقاضا در نوسان است، هزینه بیشتری برای کارکردن نیاز دارد.
  • به اندازه سایر گزینه ها کارآمد انرژی با محیط زیست سازگار نیست.

گرمکن حرارتی (هیتر برقی استخر)

گرمکن های حرارتی، گرمکن های برقی استخری با مصرف انرژی هستند که با انتقال گرما از هوای اطراف به داخل آب استخر، به جای تولید گرما کار می‌کنند. از نظر انرژی مورد استفاده برای گرمایش، معمولاً کارآمدتر از گرمکن های گازسوز هستند. این واحدها برای عملکرد موثر به دمای هوای بیرون بالای 12 درجه سانتیگراد نیاز دارند.

مزایای  و معایب گرمکن های حرارتی

  • هزینه های جاری پایین
  • انرژی کارآمد
  • صرفه جویی عملیاتی 80% نسبت به پروپان و 50 تا 70% نسبت به گاز طبیعی
  • هزینه های اولیه بالا
  • در دمای زیر 50 درجه یا 10 درجه سانتیگراد کارایی ندارد.

گرمکن برقی استخر

 یک گرمکن با مقاومت الکتریکی برای یک استخر کوچک در بالای زمین یا آبگرم طراحی شده است. گرمکن های برقی استخر با اعمال جریان الکتریکی به المنت گرمایشی در استخر شما گرما ایجاد می کنند. گرمکن برقی آب را از روی المنت عبور می دهد، آن را گرم می کند و سپس آب گرم را از طریق محفظه مونتاژ به داخل استخر برمی گرداند تا به دمای مطلوب برسد.

مزایا و معایب گرمکن برقی

  • دوستدارمحیط زیست
  • دارای انرژی کارآمد
  • می تواند هزینه کمتری برای کارکرد داشته باشد (بسته به هزینه های آبی محلی و شرایط عملیاتی شما)
  • نسبت به بخاری های گازی کندتر گرم می شود.

گرمکن استخر خورشیدی

سیستم های گرمکن خورشیدی در کنار استخر، مستقیماً روی حصار یا بالای سقف نصب می شوند. آب استخر از طریق کلکتورهای خورشیدی که برای به دام انداختن انرژی خورشیدی طراحی شده اند، پمپ می شود. آب از طریق سیستم گرم می شود و به استخر باز می گردد.

مزایای گرمکن خورشیدی

  • بدون هزینه عملیاتی مرتبط با گرمکن های دیگر
  • نصب آسان که می تواند توسط صاحب خانه انجام شود.
  • کارآمدترین گزینه گرمکن استخر و سازگار با محیط زیست است.
  • تولید گرما به آب و هوا وابسته است.
  • به آرامی گرم می شود.
شیمی نو...
ما را در سایت شیمی نو دنبال می کنید

برچسب : گرمکن آب استخر , گرمکن آب استخر چیست؟ , معایب گرمکن آب استخر , مزایای گرمکن آب استخر , انواع گرمکن آب استخر , , نویسنده : شیمی دان shimino بازدید : 177 تاريخ : شنبه 7 خرداد 1401 ساعت: 20:54

آنتی اسکالانت یک ضد رسوب و بازدارنده رسوب غشایی بسیار موثر است که برای کاهش رسوب ذرات در سیستم‌ های اسمز معکوس تجاری طراحی شده است. دوز صحیح این ترکیبات می تواند زمان کار را افزایش دهد و عمر غشاهای شما را طولانی تر کند. آنتی اسکالانت برای سیستم های اسمز معکوس و نانو فیلتراسیون فرموله شده است و سازگار با تمام غشاهای RO & NF پیشرو می باشد.

این ضد رسوب می تواند طیف وسیعی از محلول های نمک فوق اشباع را تثبیت کند و از رسوب در سطح غشاء جلوگیری کند. آنتی اسکالانت خطر پوسته پوسته شدن را کاهش می دهد و استفاده از اسیدهای خطرناک را به حداقل می رساند. ماده شیمیایی ضد رسوب سعی می کند جامدات محلول را در محلول نگه دارد یا pH را به گونه ای کاهش دهد که رسوب حل شود.

کاربرد آنتی اسکالانت سیستم اسمز معکوس

اسمز عبور آب از یک محیط کم تراکم به یک محیط متراکم تر از روی یک غشای نیمه تراوا است. از سوی دیگر، اسمز معکوس فرآیند به دست آوردن آب نزدیک به آب خالص با جداسازی یون ها، ذرات ریز و فلزات سنگین موجود در آب با فشار وارده به آب است.

هنگامی که صحبت از سیستم های تصفیه آب می شود، از سیستم های اسمز معکوس که قطعاً به آن ها برخورد خواهد کرد، در تصفیه آب های آلوده از منابع مختلف مانند دریا، شبکه، دریاچه، آب باران، پزشکی، دیالیز، نساجی، مواد غذایی و آشامیدنی استفاده می شود. با توجه به محدود بودن منابع آبی امروزی، بازیافت و پاکسازی آب با سیستم اسمز معکوس به منظور استفاده بهینه از منابع محدود آب سطحی و زیرزمینی بسیار مهم است.

دوز استفاده از آنتی اسکالانت در غشاهای اسمز معکوس یکی از فرآیندهای پیش تصفیه متداول به منظور محافظت است .نوع ضد رسوب توسط مسئولان بسته به ساختار آب خام و شرایط عملکرد سیستم اسمز معکوس انتخاب می شود. مقدار دوز و غلظت ماده شیمیایی انتخاب شده با توجه به طراحی سیستم اسمز معکوس و شرایط عملیاتی محاسبه می شود.

مزایای استفاده از آنتی اسکالانت

  • بازدارندگی رسوب، قلیایی ‌سازی، سرعت بازیابی بالا و دوز کم مواد شیمیایی از مزایای این محصول است.
  • این ترکیبات به سیستم اجازه می دهند تا به طور موثرتری عمل کند و در نتیجه هزینه های عملیاتی کمتری به همراه دارد.
  • همچنین بسیار کارآمد در جلوگیری از رسوب توسط جداسازی و کاملا ارگانیک و زیست تخریب پذیر است.
  • آنتی اسکالانت با هر دو فرآیند غشای RO و نانوفیلتراسیون سازگار است
  • توانایی مهار موثر رسوب و دوز شیمیایی پایین است.
  • مقرون به صرفه است.
  • نتایج عالی به عنوان جایگزینی برای فیلترهای نرم کننده از خود نشان داده است.
  • طبقه بندی شده برای استفاده در تولید آب آشامیدنی است.
  • در محدوده وسیع pH موثر است.

آنتی اسکالانت چگونه کار می کند؟

آب به دلیل فشار زیاد از غشاها عبور می کند و مواد معدنی را پشت سر می گذارد که به دلیل اندازه یونی آنها عبور نمی کنند. اگر اجازه داده شود فراتر از حد اشباع خود انباشته شوند، تشکیل رسوب در طول زمان اتفاق می افتد. بنابراین به یک آنتی اسکالانت خوب نیاز است تا اطمینان حاصل شود که پوسته پوسته شدن روی غشاها تأثیر نمی گذارد و برای تولید آب با کیفیت بالا رسوب ایجاد نمی شود.

قبل از اینکه آب تغذیه به غشاها برسد، یک آنتی اسکالانت به آب تغذیه تزریق می شود که واکنش بین کلسیم منیزیم و بی کربنات را کند می کند. در نتیجه، هنگامی که  این ضد رسوب آب را تصفیه می کند، رسوب تشکیل نمی شود زیرا آب در سیستم غشایی فقط برای مدت محدودی در طول درمان وجود دارد.

کاربردهای آنتی اسکالانت

آنتی اسکالانت یک ضد رسوب مایع بسیار موثری است که برای کنترل رسوبات و کاهش رسوب ذرات در سیستم های جداسازی غشایی مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از این محصول باعث افزایش زمان اجرا و افزایش عمر المان می شود که در نتیجه هزینه های عملیاتی و سرمایه ای کاهش می یابد.

استفاده در کاربردهای صنعتی نتایج بسیار خوبی را در فرآیندهای جداسازی غشا از جمله کاربردهای اسمز معکوس (RO)، نانو فیلتراسیون (NF) و اولترافیلتراسیون (UF) نشان می دهد.

آنتی اسکالانت با کارایی بالا به عنوان پیش تصفیه برای مهار نمک های معدنی، هیدروکسیدهای فلزی، سیلیس و کلوئیدها در گیاهان RO استفاده می شود. آنها به عنوان یک ترکیب پودری با استحکام بالا و بر پایه سورفکتانت برای آماده سازی در محل با خواص بازدارندگی سیلیس بالا فرموله شده است. این ترکیبات رسوب غشاء را کاهش می دهد و نیاز به تمیز کردن مکرر را به حداقل می رسانند.

شیمی نو...
ما را در سایت شیمی نو دنبال می کنید

برچسب : آنتی اسکالانت , آنتی اسکالانت چیست؟ , کاربردهای آنتی اسکالانت , مزایای کاربرد آنتی اسکالانت , , نویسنده : شیمی دان shimino بازدید : 172 تاريخ : سه شنبه 3 خرداد 1401 ساعت: 14:35

از آنزیم ها برای کاتالیز واکنش های مطلوب در فرآیندهای صنعتی از جمله صنایع لبنی استفاده می شود. امروزه کاربرد آنزیم ها در چنین پردازش هایی به دلیل وقوع نادر و هزینه های بالا با مشکلات بیشتری مواجه شده است. هدف از استفاده از آنزیم های میکروبی کمک به حل به این مشکل است. رایج ‌ترین آنزیم‌های میکروبی مورد استفاده در صنایع لبنی عبارتند از: مایه پنیر، پروتئازها، لاکتاز، کاتالاز و لیپازها.

علاوه بر استفاده از آنزیم های لخته کننده شیر برای تهیه پنیر، صنایع لبنی از آنزیم هایی مانند لیپازها، پروتئازهای غیر منعقد کننده، آمینوپپتیدازها، لاکتازها، لیزوزیم، لاکتوپراکسیداز و ترانس گلوتامیناز نیز استفاده می کند. برخی از این کاربردها سنتی هستند (لیپاز برای افزایش طعم) در حالی که برخی دیگر نسبتاً جدید هستند (هیدرولیز لاکتوز، تسریع رسیدن پنیر، کنترل فساد میکروبیولوژیکی، اصلاح عملکرد پروتئین).

شیر حاوی پروتئین، به ویژه کازئین است که شکل مایع خود را حفظ می کند. پروتئازها آنزیم هایی هستند که طی فرآیند تولید پنیر به شیر اضافه می شوند تا کازئین ها مانند کاپا کازئین ها را هیدرولیز کنند که تشکیل میسل را تثبیت می کند و در نتیجه از انعقاد شیر جلوگیری می کند. از سوی دیگر، مایه پنیر و رنین اصطلاحات کلی برای آنزیم هایی هستند که برای انعقاد شیر استفاده می شوند.

آنزیم کیموزین

کیموزین که می تواند از منابع حیوانی، میکروبی یا گیاهی به دست آید، مسئول 70 درصد تولید پنیر است. اکنون امکان تولید کیموزین در قارچ های اصلاح شده ژنتیکی وجود دارد. این میکروارگانیسم های اصلاح شده حاوی ژن مشتق شده از معده گوساله ها هستند که مسئول تولید کیموزین است. این قارچ ها هنگامی که در یک بیوراکتور رشد می کنند، کیموزین را در محیط آزاد می کنند.

پس از آن، آنزیم استخراج و خالص می شود و محصولی با خلوص 80 تا 90 درصد به دست می آید. رنین طبیعی تنها حاوی 4 تا 8 درصد آنزیم فعال است. پرکاربردترین جایگزین برای مایه پنیر گوساله در صنعت پنیر در سراسر جهان کیموزین تولید شده در تخمیر (FPC) است که در حال حاضر نیمی از تولید پنیر منعقد شده با آنزیم در جهان را تشکیل می دهد.

کیموزین یا رنت تولید شده توسط میکروارگانیسم های دستکاری شده ژنتیکی در حال حاضر برای تولید پنیر در بسیاری از کشورهای مختلف استفاده می شود. کیموزین مدیون افزایش تقاضا برای تولید پنیر در سراسر جهان است. رنین در دو مرحله آنزیمی و غیر آنزیمی روی شیر اثر می گذارد و در نتیجه شیر منعقد می شود.

پروئتاز

پروتئاز آنزیم قابل توجه دیگری است. بازده خوب پروتئاز لخته کننده شیر را می توان در محیطی حاوی 4% نشاسته سیب زمینی، 3% کنجاله سویا و 10% جو بدست آورد. در طول رشد، لیپاز همراه با پروتئاز ترشح می شود. بنابراین، فعالیت لیپاز باید با کاهش  pH از بین برود.

شیر گاو حاوی تعدادی پروتئین آب پنیر مختلف مانند لاکتوگلوبولین و لاکتالبومین است. دناتوره شدن این پروتئین های با استفاده از پروتئازها به عنوان کاتالیزور، منجر به یک محصول ماست خامه ای می شود. علاوه بر این، پروتئازها خواص آلرژیک محصولات شیر ​​گاو را برای نوزادان کاهش می دهند که شیر سالم تری برای آنها تولید می کنند.

لاکتاز

لاکتاز یک آنزیم گلیکوزید هیدرولاز است که لاکتوز را به قندهای تشکیل دهنده آن گالاکتوز و گلوکز تجزیه می کند. عدم تحمل لاکتوز می تواند از تولید ناکافی آنزیم لاکتاز در روده کوچک ناشی شود. تغذیه با شیر حاوی لاکتوز در افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز می تواند منجر به ناراحتی هایی مانند: گرفتگی عضلات، گاز، کم آبی، اسهال در دستگاه گوارش در هنگام مصرف محصولات شیر ​​یا حتی مرگ شود.

لاکتاز به صورت تجاری برای تهیه محصولات بدون لاکتوز، به ویژه شیر با فرآیند هیدرولیز لاکتاز به گلوکز و گالاکتوز استفاده می شود. علاوه بر این، آنزیم‌های لاکتاز را می‌توان در تهیه بستنی استفاده کرد تا محصول خامه‌ ای با طعم شیرین ‌تر را بدست آورد.

لیپاز

اگرچه لیپازها در فناوری طعم پنیر استفاده می شوند، اما از آنها برای تولید محصولات چربی شیر اصلاح شده برای سایر کاربردهای غذایی نیز استفاده می شود. چربی شیر لیپولیز شده (LMF) دارای رایحه ای کرمی، کره ای و پنیری است که از اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه تا متوسط ​​و مشتقات شیمیایی اسیدهای چرب آزاد شده از چربی شیر توسط لیپازها به دست می آید.

لاکتوپراکسیداز

لاکتوپراکسیداز به طور طبیعی در شیر خام، آغوز و بزاق وجود دارد. تصور می شود که بخشی از سیستم محافظتی برای شیر دادن حیوانات در برابر عفونت های روده ای باشد. لاکتوپراکسیداز برای باکتری های گرم منفی تا گرم مثبت باکتریواستاتیک است.

شیمی نو...
ما را در سایت شیمی نو دنبال می کنید

برچسب : آنزیم های صنایع لبنی , آنزیم های صنایع لبنی چیست؟ , کاربرد آنزیم های صنایع لبنی, , نویسنده : شیمی دان shimino بازدید : 259 تاريخ : دوشنبه 2 خرداد 1401 ساعت: 5:34

برموکول یک اتر سلولز غیریونی محلول در آب است که به عنوان غلیظ کننده، کلوئید محافظ، عامل حفظ آب و اصلاح کننده رئولوژی در کاربردهای مختلف مانند رنگ های مبتنی بر آب، مصالح ساختمانی، مواد شیمیایی میدان نفت و محصولات مراقبت شخصی استفاده می شود. برموکول به دلیل اینکه در آب محلول است، به خوبی برای فرمولاسیون رنگ ترکیبات آلی با فراریت کم    (VOC) و کاربردهای اسپری بدون هوا مناسب است. در نتیجه به یک جایگزین طبیعی و پایدارتر برای رنگ‌های تزئینی داخلی و خارجی تبدیل شده است.

تطبیق‌ پذیری برموکول به مصرف کنندگان این ماده این امکان را می‌دهد تا به پروفایل رئولوژی رنگ بهینه دست یابند و در عین حال نیاز به سیستم‌های ضخیم ‌کننده رنگ پیچیده را از بین ببرند. این ماده ویژگی های کاربردی و رنگ نهایی را افزایش می دهد و در عین حال مزایای پایداری و ردپای کربن کمتر را برای مصرف کنندگان خود فراهم می کند.

برموکول به عنوان جایگزینی برای ضخیم‌ کننده‌های مصنوعی و کنترل کننده رئولوژیک رنگ ‌های تزئینی، می‌تواند از طریق رفتار مناسب جریان، پاشیدگی کمی ایجاد کند. این اتر سلولزی اصلاح شده شکاف را در ضخیم ‌کننده‌ها پر می ‌کند، بنابراین محصولی را ایجاد می‌ کند که هم در رنگ ‌های تزئینی داخلی و هم برای خارج صاف‌تر و مناسب تر است.

کاربردهای برموکول

در رنگ ها

برموکول را می توان به طرق مختلف و در چندین مرحله در طول فرآیند تولید در رنگ گنجانید. بطور کلی سه روش اصلی افزودن آن به فرمولاسیون وجود دارد به عنوان پودر خشک، به عنوان دوغاب و به عنوان محلول ذخیره. هر سه روش مزایا و معایب خود را دارند. انتخاب روش شما عمدتاً به نوع تجهیزات و فرآیند مورد استفاده شما بستگی دارد. به عنوان دوغاب، دوغاب های حاوی حداکثر 15 تا 20 درصد برموکول به آسانی با پخش کردن رنگ برموکول در آب یا در یک حلال آلی مناسب ساخته می شوند.

از این ماده همچنین در انواع رنگ های لاتکس از پی وی سی کم تا زیاد استفاده می شود. این ماده برای انواع رنگ های داخلی و خارجی مناسب است و مزایای آن در پرداخت های مسطح تا نیمه براق بیشتر نمایان است.

مزایای عملکردی آن

  • سازگاری رنگ و کنترل رئولوژی پیشرفته برای بهبود خواص لمسی
  • نمایه رئولوژی بهینه
  • همه کاره

ثبات رنگ برتر و توسعه رنگ عالی

ثبات رنگ عالی برموکول در طیف گسترده ای از رنگ ها و چسب های لاتکس با توجه خاص به پذیرش رنگ و توسعه رنگ طراحی شده است و عملکرد رنگ قابل اعتمادی را ارائه می دهد. این بدان معنی است که رنگ به صورت یکنواخت و با قدرت رنگ مورد انتظار ظاهرمی شود، البته پذیرش رنگ به سازگاری، توزیع و پایداری رنگ در رنگ پایه مربوط می شود.

ضخیم شدن کارآمد و پایداری خوب

 رنگ های فرموله شده با برموکول ویسکوزیته بسیار پایدار و ثابتی را حتی زمانی که در دماهای بالا نگهداری می شوند نشان می دهند و از نظر سازگاری با انواع مختلف چسب ها بسیار متنوع هستند.

در کاربردهای ساختمانی

درملات های پایه سیمان و گچ برای بهبود استفاده می شود. با بالا بردن کارایی، قوام و حفظ آب، منجر به طولانی شدن زمان سخت شدن می شود و به طور موثری با تمایل به افتادگی گچ مقابله می کند. برموکول باید قبل از اضافه کردن آب با ماده خشک مخلوط شود. دوز معمولی بسته به نوع ملات 0.2 - 0.7٪ است. به دلیل اندازه ذرات کوچک برموکول پس از افزودن آب به مخلوط خشک، به سرعت حل می شود.

برموکول به طور خاص برای چسب های کاشی مبتنی بر سیمان نیز استفاده می شود و بهترین تعادل بین دو ویژگی، کارایی و استحکام در چسب های کاشی را فراهم می کند. اگرچه مخصوص چسب های کاشی بر پایه سیمان و موزاییک است اما برای کاربردهایی مانند گچ‌ کاری‌های دستی، پوشش‌ های اسکیم و اتصالات نیز مناسب است.

در پوشش های صنعتی

برموکول به کاربرده شده در پوشش های فلزی بادوام می تواند از فولاد محافظت و از خوردگی جلوگیری کند. همچنین می تواند تلفات مغناطیسی در پوشش های عایق را نیز کاهش دهد.

در پوشش های خودرو و پرکننده های بدنه

برموکول به عنوان یک عامل دمنده در پلاستیزول ها برای پوشش های زیربدنه و درزگیرها و برای پرکننده های بدنه سبک استفاده می شود.

پوشش های سرد سقف

برموکول برای ایجاد پوشش های انعطاف پذیر سقف خنک بسیار کاربردی است و خواص ضد خاک را افزایش می دهد.

در جوهر و رنگدانه ها

برموکول در جوهرهای چاپ به شما امکان می دهد جلوه های سطحی روی منسوجات و موارد دیگر را بهبود ببخشید.

شیمی نو...
ما را در سایت شیمی نو دنبال می کنید

برچسب : برموکول , برموکول چیست؟, کاربردهای برموکول , خواص برموکول , , نویسنده : شیمی دان shimino بازدید : 173 تاريخ : يکشنبه 1 خرداد 1401 ساعت: 14:56